De Maanlanders werkwijze


Het Artistiek Vooronderzoek

Elk nieuw project van Maanlanders start met een artistiek vooronderzoek op een basisschool. Voor dit onderzoek staat een vraag of een thema centraal. Dit onderzoek wordt uitgevoerd samen met een artistiek team (een speler/muzikant, componist, vormgever) in en om een levensgrote Maanlander. Deze Maanlander wordt gemaakt door vormgever Calle de Hoog voor het Artist in School project LIFT OFF dat Maanlanders in samenwerking met Het Laagland in het najaar van 2024 uitvoert.

De Maanlander heeft alles aan boord om een creatief onderzoek aan te gaan met kinderen: muziekinstrumenten, opnameapparatuur, schrijf- en tekenmateriaal, en rekwisieten. In co-creatie met de kinderen wordt gedurende een maand door het artistieke team materiaal ontwikkeld n.a.v. de verhalen en ideeën van kinderen. Dit materiaal wordt onderdeel van de te maken theatrale installatie.

Maken en monteren

Naar aanleiding van het artistiek vooronderzoek gaan Annelies en het artistieke team het repetitieproces in en ontwikkelen in de theatrale installatie een interactieve muziektheaterervaring. De verhalen van de kinderen die verzameld zijn worden hier onderdeel van. Een groot deel van dit repetitieproces vindt plaats op, of nabij een school, zodat kinderen ook in deze fase actief betrokken kunnen worden: een scène wordt getoetst, een interactieve opdracht wordt getest, een eerste doorloop wordt gespeeld. De uiteindelijke montage vindt plaats in een repetitieruimte, waarbij alle focus en aandacht kan gaan naar de theatrale vorm van de installatie, spel, muziek en techniek.

De Speelweek

Maanlanders komt een week naar school met een theatrale installatie: bijvoorbeeld een bed, een rariteitenkabinet of een levende jukebox. In deze ruimte vindt de immersieve theaterervaring plaats. Deze ervaring vormt de basis voor het educatieve project waar de kinderen vervolgens mee aan de slag gaan. Gedurende de week wordt de theaterervaring ook exclusief voor alle leerkrachten gespeeld. De opbrengsten van het educatieve project krijgen tot slot nog een plek in de installatie. Dit maakt het aantrekkelijk om ouders speciaal uit te nodigen voor de theaterervaring.